hiduprakyat


widget

Monday 19 May 2014

Calon Wanita Melayu, Bukti DAP bukan Rasis

MENGAPA CALON DAP, DYANA SOFYA DIPERTIKAI?

Calon DAP P76, Teluk Intan
Dyana Sofya binti Mohd Daud, calon P76 Teluk Intan mengejutkan pimpinan UMNO apabila bertanding atas tiket DAP. Beliau adalah bangsa Melayu yang pertama bertanding atas tiket DAP sekaligus merencatkan segala fitnah dan tohmahan UMNO tentang DAP yang kononya menindas orang Melayu. Tapi, mengapa tindakan beliau di pertikai? Tindakan ini sepatutnya dicontohi oleh semua rakyat. Beliau menyeru semua rakyat Malaysia supaya menolak politik perkauman yang selama ini dimainkan regim UMNO dan juga mengukuhkan semangat kekitaan.

Kenyataan Dyana Sofya Mohd Daud di RoketKini bertarikh  17 Mei : 
" Saya menentang politik perkauman dan memegang teguh prinsip kekitaan. Saya mahu supaya semua rakyat Malaysia lebih memahami antara satu sama lain. Tembok perkauman perlu dirobohkan, barulah sebuah bangsa Malaysia dapat dilahirkan dan ini dipertahankan DAP ".

Bimbing Dyana, bukan pertikai

Mengapa pula ada puak yang mempertikai tentang Dyana Sofya yang memakai baju kurung dan tudung sewaktu bercermah di pentas  PAS? Memang benar, menutup aurat menjadi kewajipan kepada semua umat Islam tanpa mengira pangkat mahupun harta dan juga tanpa mengira fahaman politik. Dyana Sofya merupakan seorang ahli DAP dan juga seorang Islam. Mana mungkin beliau boleh terlepas dari hukum Allah. Tetapi mengapa pakaian Dyana dengan baju kurung dan selendang dipertikai? Sepatutnya, kita memuji langkah awal beliau dan mendoakan agar beliau benar- benar istiqamah dalam menutup aurat.

Mengapa UMNO mempertikaikan tentang aurat Dyana Sofya? Ini mungkin kerana UMNO baru mengenali apa itu maksud aurat setelah Dyana Sofya menjadi calon DAP di Teluk Intan.

No comments:

Post a Comment